Schrijver Abdelkader Benali maakte een eigentijdse bewerking van Shakespeares Hamlet. Tegen de achtergrond van een rap veranderend Amsterdam Nieuw-West gaat Hamlet de strijd aan met projectontwikkelaars en internationale investeerders die de buurt haar ziel ontnemen. "Steeds meer jonge mensen vragen zich af of er nog wel een toekomst voor hen is in deze buurt, in deze stad. Ze voelen zich opgejaagd en verjaagd."

Het gevleugelde to be or not to be, was een van de eerste aanpassingen die schrijver Abdelkader Benali deed aan het Hamlet van Shakespeare. De vraag werd: to have or not to have? "Ik vind dat die originele monoloog veel te serieus gespeeld wordt. Veel te geladen, te existentieel. Voor mij gaat het er ook over dat het leven een grap is. Ik moet er zachtjes om lachen dat we allemaal zo ons best doen om ertoe te doen. Erbij te horen, mee te doen. Allemaal om onze eenzaamheid te verdrijven. Social media, die als een lawine op ons af zijn gekomen, hebben dat uitvergroot. Wat is het toch dat kinderen van vijf of zes jaar oud het hebben over 'dansjes doen voor likes'?" 

Niet alleen met social media en influencers, maar ook met andere (eigentijdse) thema’s zoals klimaatverandering, racisme, omvolking, woke en cancelcultuur drukt Benali zijn stempel op het vier eeuwen oude toneelstuk. Maar boven alles moet zijn bewerking gezien worden als een kritiek op de uitwassen van het kapitalisme, zegt hij. Het speelt zich af in Amsterdam Nieuw-West, een 'klein Dubai aan de Sloterplas', waar de torenhoge nieuwbouwflats in rap tempo uit de grond gestampt worden, een vierkante meter woonoppervlakte 12.000 euro kost en woningen een investeringsobject zijn voor buitenlandse beleggers.

Hoever staat het Amsterdam Nieuw-West dat jij in Hamlet schetst af van de werkelijkheid, van het Nieuw-West waar jij zelf woont?

"Als ik uit mijn raam kijk, dan tel ik vijf, zes, zeven, acht hijskranen. Kijk ik naar rechts, dan komen er nog twee bij. As we speak wordt hier grond bouwrijp gemaakt. En dat is slechts een momentopname van een immense vastgoedoperatie die reikt van de Oostelijke A10 tot de Westelijke Tuinsteden en die tot zeker 2040 zal voortduren. En waardoor je zult kunnen spreken van twee steden: een Venetië-achtige ansichtkaart binnen de Ring A10 en een Amsterdam daarbuiten, met hoogbouw en wolkenkrabbers. Ik woon in een gebied dat politiek en sociaal-maatschappelijk enorm aan het veranderen is en wat ook het oog van de wereld op zich gericht heeft, want veel van die nieuwbouw is een geliefd speculatieobject voor buitenlandse investeerders."

"Steeds meer jonge mensen vragen zich af of er nog wel een toekomst voor hen is in deze buurt, in deze stad. Ze voelen zich opgejaagd en verjaagd. En als je de rekensom maakt, dan hebben ze gelijk."

Abdelkader Benali
Welke gevolgen heeft dat voor de mensen die er wonen? 

"Ik denk dat we onvoldoende stilstaan bij het tempo waarop het gaat. We sluiten de ogen en denken dat het for the greater good is. Terwijl er steeds meer jonge mensen zijn die zich afvragen of er nog wel een toekomst voor hen is in deze buurt, in deze stad. Ze voelen zich opgejaagd en verjaagd. En als je de rekensom maakt, dan hebben ze gelijk. In de drie jaar dat ik hier woon, is een vierkante meter woonoppervlakte van 4.000 euro naar 6.000 euro gegaan. Zo’n spectaculaire prijsstijging zie je alleen op plekken waar met vastgoed gespeculeerd wordt. In Londen, Parijs, Dubai en nu dus ook in Amsterdam. Het idee is dat de overheid die prijsontwikkeling kan dempen, maar het is te groot geworden." 

Rogier in 't Hout als Polonius en Sabri Saad El Hamus als Claudius, de oom van Hamlet.

Wat merkte je daarvan, toen je in de buurt kwam wonen? 

"Er zijn nogal wat vooroordelen over dit deel van Amsterdam, maar toen wij hier kwamen wonen, troffen we een groot sociaal netwerk aan. Mensen die elkaar groeten op straat, een praatje maken bij de kassa van de supermarkt. Ik merk het aan de klasgenootjes van mijn kinderen. Die zijn met elkaar opgegroeid en kennen elkaar door en door. Wij wonen in een groot, glimmend appartementencomplex, dat sterk contrasteert met de jaren 70 sociale woningbouw eromheen. Die huizen zijn uitgewoond en zitten vol schimmel, maar bewoners kwamen in opstand toen bekend werd dat de woningen gesloopt zouden worden."

"Ze kregen niet de garantie dat ze terug zouden mogen komen en maakten zich zorgen over het behoud van de leefbaarheid in de buurt. Waarom heb ik dat niet geweten, vroeg ik me af. Ik kom zelf uit de sociale woningbouw, ben opgegroeid in zo’n schimmelwoning. Ben ik het contact krijtgeraakt met die deplorabele woonomstandigheden? Ik voelde me als het paard van Troje, dat in de wijk is komen wonen en de zuurstof van de bewoners opslokt."

Hamlet is een (wraak)tragedie, waarin protagonist Hamlet door de geest van zijn vader wordt opgeroepen om diens moord te wreken. Hamlets vader zou vermoord zijn door Claudius, de oom van Hamlet en broer van zijn vader. Het stuk ging in 1602 in première, een tijd van grote sociaal-maatschappelijke en economische veranderingen: het protestantisme kwam op, het feodalisme ging over in een meer marktgerichte samenleving. Die ontwikkelingen heeft Shakespeare in het stuk willen verwerken.

In het toneelstuk verzetten Hamlet, en eerder zijn vader, zich tegen die ontwikkeling. Zijn er nog wel mensen zoals Hamlet? 

"Ja, die zijn er. Hier in de buurt komen verschillende mensen in verzet en mobiliseren de zwijgende massa. Je moet mensen wakker schudden en ze bewust maken van het grotere leed dat ze wordt aangedaan. Maar het probleem is dat als je zo lang in slechte omstandigheden geleefd hebt, je bijna niet meer gelooft dat iets beters mogelijk is. En mensen hebben de energie niet, omdat ze bezig zijn met overleven."

Waarom heb je voor Shakespeares Hamlet gekozen om dat verhaal te vertellen? 

"Hamlet staat voor de zoektocht naar rechtvaardigheid. Het is een idealistisch en activistisch stuk. De wereld is uit het lood geslagen en we moeten wat krom is, weer recht maken. Waar Hamlet mee worstelt, loyaal blijven aan het oude, of meegaan met de verandering, is precies wat speelt in Nieuw-West. Ik kon alle kanten op in mijn bewerking. Ik kon van Claudius een projectontwikkelaar maken, van Laërtes een Thierry Baudet-achtig figuur, van Ophelia een klimaatactivist. Ik zie dat in hen, dat activisme."

Klimaatverandering is een van de meer eigentijdse onderwerpen die je aankaart. Waarom? 

"Een paar jaar terug, nog voor corona, deed ik mee aan een manifestatie van de Ambassade van de Noordzee, waarin afscheid genomen werd van ons huidige klimaat. Samen met andere schrijvers was ik gevraagd om op een symbolische manier invulling te geven aan dat afscheid. Er waren twee middelbare scholieren aanwezig, die bij Extinction Rebellion zaten, dat toen nog niet zo bekend was als nu. De meeste presentaties hadden een beetje een ironische ondertoon, maar zij waren bloedserieus. Ze waren in rouw gedompeld en vonden dat wij aan het slapen waren. Dat we, hoewel goedbedoeld, bezig waren met symboliek en niet met daden. Dat maakte indruk op me. Mijn Ophelia moet zo zijn, dacht ik. Die laat geen ruimte meer voor ironie."

Sabri Saddik als Hamlet en Julia Olsthoorn als Ophelia.

Dat vuur dat in haar brandt, wordt door het water gedoofd, als ze per zeilboot naar de Klimaattop in New York vertrekt en verdrinkt.

"Dat is Shakespeare en dat past zo bij haar. Het vuur van het idealisme in haar, het vuur van Extinction Rebellion, van de strijd tegen de opwarming van de aarde, tegen de stijging van de waterspiegel. Datzelfde water dooft het vuur in haar, ze verdrinkt erin. En wij zijn daar getuige van, medeplichtig aan."

"Het vuur van het idealisme in haar, het vuur van Extinction Rebellion, van de strijd tegen de opwarming van de aarde, tegen de stijging van de waterspiegel. Datzelfde water dooft het vuur in haar, ze verdrinkt erin."

Abdelkader Benali
Er zit veel in jouw bewerking, maar boven alles is het een kritiek op het kapitalisme. Klopt dat? 

"Waarom praten we over alles, over religie, over zingeving, over politiek, maar niet over wat kapitalisme met ons doet? Terwijl dat zo’n fundamentele vraag is voor de manier waarop we onze samenleving vorm willen geven. Als er iets is wat ik met het stuk heb willen doen, dan is het de uitwassen van het kapitalisme laten zien. Hoe het mis kan gaan. Hoe het kapitalisme als een veenbrand om zich heen kan slaan en alle levens, de haves en de have-nots diepgaand beïnvloedt. En daar wordt onvoldoende over gesproken."

Je laat ook zien hoe we het kapitalisme hebben geïnternaliseerd. Alle spelers in het stuk zijn, in meerdere of mindere mate, kapitalist.   

"In het stuk herinnert iedereen de ander aan zijn of haar status en solvabiliteit. Het gaat over waardevermeerdering en het verhogen van status. Hamlet zegt tegen Ophelia dat zij alleen klimaatactivist kan zijn omdat ze rijke ouders heeft. Toen ik Hamlet erop nasloeg om op te zoeken wat Shakespeare zegt over geld, zag ik dat het heel vaak gaat over winst en verlies, over het leven als een balans, over het leven als een goed. Wauw, dacht ik: Shakespeare was toen al bezig met de gevolgen van geld, van de jacht op geld en de ijdelheid van geld, in een wereld die aan het veranderen was, met de opkomst van het protestantisme, de godsdienstoorlogen en de klassenmaatschappij. Het gaf me een soort free pass om het stuk naar Nieuw-West te halen." 

Abdelkader Benali (1975) werd geboren in Marokko en kwam op jonge leeftijd naar Nederland. Op zijn 21ᵉ debuteerde hij met Bruiloft aan zee, over de problemen en cultuurverwarring waar migranten mee te maken (kunnen) krijgen. In 2003 won hij met zijn tweede roman, De Langverwachte, de Libris Literatuurprijs. Vele titels volgden. Hij maakte meerdere theaterprogramma’s. Zijn Hamletbewerking is een samenwerking van De Toneelmakerij en theater De Krakeling en tot en met 15 april te zien in theaterbroedplaats De Sloot in Amsterdam.  

Heb je een activistisch stuk willen maken? 

"Nee, ik wil me niet aansluiten bij een kamp, maar laten zien wat er gebeurt in de wereld. Ik heb een stuk willen maken waarin je de woede van elke karakter begrijpt. Ik heb de kakofonie, de meerstemmigheid van de wereld structuur willen geven aan de hand van Hamlet."

Het is een voorstelling voor jongeren. De kloof tussen oud, die de wereld naar de knoppen geholpen hebben, en jong, die zoekende zijn naar een toekomst in die wereld, is ook een thema dat je behandeld. Wat hoop je de jeugd mee te geven? 

"Dat ik, dat wij, aan hun kant staan. Wie je ook bent, want het gaat om thema’s die spelen in een multi-etnische wereld, waar je ook vandaan komt: de opgave die voor ons ligt is een oecumenische opgave. Het gaat ons allemaal aan. En als je me nodig hebt in die strijd: ik sta aan jouw kant. Of nu Ali uit Slotervaart komt kijken, of Pietje uit Amsterdam-Zuid, ik hoop dat ze iets gaan voelen van gemeenschappelijkheid. Want de samenleving haalt ze uit elkaar. Die verdeelt ze naar klasse, naar achtergrond. Met het stuk wil ik ze dat laten vergeten en op zoek gaan naar een gemeenschappelijke taal. Dat die jonge mensen voelen dat deze taal ook hun taal is, dat ze invloed hebben op die taal en er vorm aan kunnen geven."