In Brainwash, een podcast van Human, interviewen afwisselend Floortje Smit en Johan Fretz denkers en makers aan de hand van muziek. Welke nummers zijn vormend geweest voor hun denken? Deze keer programmamaker en journalist Clarice Gargard. Abonneer je op de podcast via Apple, Spotify, of RSS-feed.

'Hip hop heeft mijn blik, mijn politiek en mijn denken gevormd. Ik zie hip hop als een levensfilosofie: het is meer dan muziek, het is een levenshouding. Het is maatschappelijk en politiek betrokken. Hip hop ontstond in de armere zwarte wijken in Amerika en gaat over verzet, over vechten voor emancipatie. Het gaat over rechtvaardigheid, over zorg, over hoe wij mensen met elkaar omgaan en over de vraag in wat voor wereld je wil leven. Dat heeft mijn eigen blik getekend.

Hip hop wordt geboren uit strijd, weerstand en verzet. Het prikt het ideaalbeeld dat je wordt voorgehouden van de wereld door en schudt je wakker.

Toen ik een jaar of elf was, kwam Hip Hop van Dead Prez uit. Als puber draaide ik het grijs. Dit nummer heeft ervoor gezorgd dat ik bewuster ging nadenken over mezelf, over mijn positie in de samenleving, en over onrecht. Het heeft een hele toffe beat, er zit urgentie in, je voelt dat er wat gebeurt. De lyrics raakten me. Ze zeggen 'It's bigger than hip hop' – een zin die ik op mijn shirt droeg – waarmee bedoelen ze dat hip hop groter is dan mensen denken: het is groter dan muziek, het is allesomvattend. Het gaat over een maatschappelijke strijd. En dat beperkt zich niet tot muziek.

Dead Prez stelt zich in dit nummer kritisch op over de verkoop van hip hop als commoditeit – hoeveel nummers gaan er niet over seks, drugs en rock&roll? – en wil het hebben over echte mensen, met ideeën die ertoe doen. Op een opzwepende manier prikken ze het ideaalbeeld van de wereld door dat ons voorgehouden wordt en schudden je wakker. Kijk om je heen, er kan nog zoveel veranderen. Doe daar iets voor.

Ze richten zich ook tot andere rappers: vergeet niet waar hip hop voor staat. Die dure auto's, dat is niet waar het om gaat. Het is een herinnering aan het maatschappelijke en politieke karakter van hip hop. Het wordt gecommodificeerd, vermarkt, er wordt veel geld aan verdiend, maar het heeft ook echt iets te vertellen. Het werk wordt geboren uit strijd, weerstand en verzet, maar zodra het de mainstream in gekatapulteerd wordt, word het al te vaak verteerbaar gemaakt, acceptabel gemaakt. Net als Dead Prez gaat het mij erom wat hip hop werkelijk is, waar het vandaan komt en waar het voor staat. Mijn eigen politieke en maatschappelijke betrokkenheid en het feit dat ik me uitspreek tegen onrecht, is uit hip hop voortgekomen.'