Tot en met november is er in Venetië de kunstbiënnale - sinds 1895 een van de belangrijkste kunstmanifestaties ter wereld. De Nederlandse inzending, die te zien is in het Nederlandse paviljoen, dat in 1953 werd ontworpen door Gerrit Rietveld, is een film van kunstenares Wendelien van Oldenborgh. Met de film wil ze wat zij noemt 'actief vergeten' delen van onze postkoloniale geschiedenis blootleggen, en daarmee ons zelfbeeld als transparant en progressief land bevragen.

Er is iets interessants aan de hand met de kritiek op die film: in ons eigen land werd hij vrij unaniem neergesabeld, of op z'n minst stevig bekritiseerd, terwijl de buitenlandse pers over het algemeen vol lof is.

De Volkskrant kopte met 'Pijnlijk: Van Oldenborgh overschat zichzelf'. De daaropvolgende recensie is extreem neerbuigend van toon. Van Oldenborgh zou moralistisch en overambitieus zijn, een 'Gutmensch' dat in haar eentje eens even een hele geschiedenis wil rechtzetten. Haar film wordt als te fragmentarisch beoordeeld, te associatief en te vol. Bezoekers, en dan vooral die uit het buitenland, zouden zo'n hoeveelheid informatie helemaal niet aankunnen. Conclusie: het werkt allemaal voor geen meter, je wordt met losse gedachteflodders het bos in gestuurd.

Een kunstenaar bekritiseren om een overschot aan ambitie: ik geloof dat zoiets alleen bestaat in de Nederlandse cultuurkritiek. Het is onderdeel van een diepgewortelde en hardnekkige 'doe maar normaal'-mentaliteit, die altijd de kop op steekt wanneer iemand iets maakt wat niet onmiddellijk te vatten of te categoriseren is.

Complexiteit is een vies woord, dat het zogenaamde 'brede publiek' zou afstoten en de kunst per definitie hermetisch zou maken. Net zo'n vies woord is overigens 'engagement'. Wie geëngageerde kunst maakt, is al bijna vanzelfsprekend bezig de toeschouwer de les te lezen. Engagement is bleek en humorloos, niet subtiel, niet esthetisch.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Cinema Olanda van beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh op de kunstbiënnale in Venetië (foto: ANP, Bas Czerwinski).

Zelf heb ik de film van Van Oldenborgh nog niet gezien, dus daarover kan ik niet oordelen. Maar het is ironisch dat een film die vragen stelt over een nationaal zelfbeeld, kritiek te verduren krijgt die exemplarisch is voor precies het zelfbeeld dat ze bevraagt.

Een zelfbeeld van 'doe maar normaal', van niet te veel moeten willen, van de zaken niet complexer voorstellen dan nodig (waarbij 'nodig' vooral uitgaat van wat de ontvanger zelf nodig vindt). Een zelfbeeld van openheid en tolerantie, zolang iedereen maar min of meer in dezelfde mal past. En zo lang niemand het waagt die mal om te vormen of kapot te breken.

Ons zelfbeeld strookt vaak niet echt met wie we zijn, of met hoe we door anderen worden gezien. Dat geldt net zo goed voor een collectief, nationaal zelfbeeld. We vertellen onszelf al zo lang dat we het meest open en progressieve land ter wereld zijn, dat die begrippen volledig uitgehold zijn geraakt. We zijn het al, dus we hoeven het niet meer te worden: zoiets.

Wie aan ons zelfbeeld begint te morrelen, door bijvoorbeeld institutioneel racisme aan de kaak te stellen, of te wijzen op een weggemoffelde postkoloniale geschiedenis, kan rekenen op een flinke uithaal van ons dikke, vette, gedeelde ego — in de kunstkritiek en ver daarbuiten. Als iemand ons iets probeert te vertellen wat we nog niet wisten, of wat we niet goed begrijpen, dan leest diegene ons de les, of dan wil hij ons iets afpakken wat ons dierbaar is (onze onwetendheid is ons heel dierbaar).

Iets nieuws leren is niet gemakkelijk, alleen al omdat je voortdurend wordt geconfronteerd met de grenzen van je kennis. Het is aantrekkelijk om nieuwe kennis weg te zetten als irrelevant en marginaal, omdat je die daarmee onschadelijk maakt. Je hoeft niet anders te gaan denken over jezelf, omdat je jezelf hebt wijsgemaakt niet anders te hoeven denken over een ander.

meer weten?

Bovenstaande tekst werd eerder uitgesproken door Niña Weijers in Brainwash Radio, de verhalende nieuwsanalyse van Brainwash op NPO Radio 1. Elke laatste maandag van de maand, 20:30 tot 21:30 uur. Ook beschikbaar als podcast.