In Brainwash Talks van Human buigen journalisten, schrijvers, wetenschappers, theatermakers en filosofen zich over de grote persoonlijke en maatschappelijke vragen van nu. Deze keer onderzoeksjournalist Jeroen Smit over vrijheid en verantwoordelijkheid.
Zegt de naam Viktor Frankl je iets? Deze Oostenrijkse psychiater, Joods, overleefde vier concentratiekampen, waaronder Auschwitz, en schreef daar 73 jaar geleden een magistraal boekje over: Man's search for meaning (originele titel: Trotzdem Ja zum Leben sagen: ein Psychologe erlebt das Konzentrationslager).
Hij bracht het belang van het nemen van verantwoordelijkheid onontkoombaar onder woorden. Onder de meest vreselijke omstandigheden denkbaar zette de psychiater zijn studie voort, en concludeerde dat mensen die weten waarom ze hier zijn, weten wat ze nog te doen hebben en daarover fantaseren, grotere overlevingskansen hebben dan mensen die constant op zoek zijn naar de laatste korst brood.
Wat is mijn betekenis? Wat is mijn doel, mijn purpose? Dat kan dus niet gaan over 'meer eten-drinken-seks-plezier', oftewel consumptie'. Daar is niks mis mee, maar dat zijn bijproducten. Alleen mensen die hun betekenis kennen, en die verantwoordelijkheid dragen, leven een vervullend leven. En hij citeerde de grote filosoof Friedrich Nietzsche: 'Those who have a 'why' to live, can bear with almost any 'how'.'
Eigenlijk gaat het over het vinden van een juiste balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Die balans is al enkele decennia zoek. Tijdens een lezing eind jaren zestig in New York stelde Frankl dat het fijn is dat er een Vrijheidsbeeld aan de oostkust is gebouwd, maar jammer dat er vergeten is om een standbeeld voor Verantwoordelijkheid aan de westkust te bouwen. Want er bestaat niet zoiets als vrijheid zonder verantwoordelijkheid.
Notabene de vorig jaar afgezwaaide CEO van Unilever, Paul Polman, heeft Frankl's citaat de afgelopen tien jaar in vrijwel iedere lezing gebruikt. Op hoge toon stelt de baas van een van de grootste bedrijven ter wereld, – denk aan Dove-Lipton-Magnum-Calve-Omo – keer op keer: bedrijven die zeggen op de wereld te zijn om geld te verdienen hebben geen bestaansrecht.
Bedrijven zijn op de wereld om voor die wereld te zorgen. Polman is ervan overtuigd dat juist grote bedrijven een hoofdrol moeten spelen bij het oplossen van het klimaatvraagstuk, en dat ze zich moeten richten op het aanpakken van armoede. Dat is de weg naar vertrouwen en een duurzaam resultaat. Voor iedereen, ook voor die bedrijven. Niemand kan succesvol zijn in een wereld die faalt.
Sinds de crisis van 2008 geloof ik dat met hem. Na twee boeken over de CEO's van Ahold en ABNAmro die de weg kwijtraakten, besloot ik daarom nu eens een boek te schrijven over een CEO die als een echte pionier een heel ander pad in slaat. Hoe groot is de ruimte daarvoor, hoe ingewikkeld is dat? Voor een journalist is dat even wennen: je gaat op zoek naar het antwoord op de vraag 'wat wel' in plaats van de gebruikelijke opdracht 'waar gaat het mis/wat niet'.
Die Polman en zijn Unilever dus. Zijn logica vind ik onontkoombaar. Even een stapje terug. Je zou denken: overheden moeten wetten maken die het klimaat gaan beschermen. Maar politici vinden dat erg lastig. Zij worden voor vier jaar gekozen omdat ze meer welvaart beloven, meer koelkasten en auto's, of iedere twee jaar een nieuwe. Politici worden niet gekozen omdat ze de palmolie-industrie duurzaam willen maken, maar omdat ze ruimte maken voor meer welvaart, meer consumptie, en economische groei. De snelste weg daarnaartoe is vaak niet de meeste duurzame.
Maar iedere stem telt en wereldwijd maken verreweg de meeste mensen – zij maken ze zich zorgen over het einde van de maand.
Ook wij stemmen niet in meerderheid voor politici die voor een belasting op kerosine zijn, en vliegen twee keer zo duur maken. Zelfs in het welvarende Nederland kost het grote moeite om vanuit het Haagse met een verstandig klimaatakkoord te komen, zoveel mogelijk plastic te verbieden of de stikstofproblematiek aan te pakken. Met als belangrijk argument dat Nederland maar klein is en zichzelf zo uit de markt zou prijzen. We zijn toch geen dief van onze eigen portemonnee?
Omdat overheden falen moeten wij het doen, stelt Polman. Multinationals moeten het kapitalisme redden. Dat lukt volgens hem alleen als dat nieuwe kapitalisme zich gaat richten op het oplossen van de grote gemeenschappelijke vraagstukken op de lange termijn.