Wetenschappelijke doorbraken zijn vaak geen breaking news. Bij een ramp of politieke omwenteling is er direct nieuws dat je kan brengen. Met onderzoek werkt het niet zo. Eén studie is niet genoeg om dermate overtuigd te zijn dat je het groot kan brengen. En dus kunnen doorbraken helemaal aan het publiek voorbijgaan. Wist je bijvoorbeeld dat een niet-meetbaar hiv-virus niet overdraagbaar is?

Om precies te zijn, en precies zijn is belangrijk: een persoon met hiv die de juiste medicatie slikt en bij wie het virus langer dan zes maanden niet meetbaar aanwezig is, kan het virus niet overdragen. Dat is ontzettend goed nieuws. Het betekent dat medicijnen effectief zijn en dat mensen met hiv niet bang hoeven te zijn hun partner te infecteren. Daarnaast kan het hopelijk voorgoed een einde maken aan het stigma dat nog steeds aan hiv kleeft. Mensen met hiv zijn niet eng, maar worden soms wel zo behandeld; ze krijgen negatieve reacties, worden moraliserend benaderd of zelfs gemeden.

De tekst gaat verder onder de foto.

Jongeren houden de Red Ribbons vast, het symbool van HIV/AIDS (Foto: EPA, Jagadeesh NV).

De slogan U=U werd in 2016 gelanceerd: Undetectable = Untransmittable. Het is het resultaat van meerdere studies met serodiscordante stellen waaruit blijkt dat in geen enkel geval (nul is nul!) de hiv-positieve persoon onder behandeling het virus seksueel overbracht. U=U is een mondiale campagne, opgezet door de hiv-gemeenschap, om dit inzicht breed onder de aandacht te krijgen. U=U wordt inmiddels onderschreven door relevante organisaties wereldwijd. Als je mij niet gezagwekkend genoeg vindt, kan je erover lezen in het vooraanstaande medische blad The Lancet.

De komende weken start de Hiv Verenging met een Nederlandse campagne met de – toch net iets minder aansprekende – slogan n=n: niet-meetbaar = niet-overdraagbaar. Ik had daar O=O van gemaakt, onmeetbaar = onoverdraagbaar, ook omdat je dan OOgjes hebt en dat kan dan weer voor zichtbaarheid staan. De bedenkers zelf kozen n=n, met kleine letters dus, omdat dat U=U op de kop is.

De campagne is niet bedoeld om seks zonder condoom te promoten, maar om kennis te vergroten. Eigenlijk dus om te corrigeren dat dit nieuws niet in schreeuwletters op de voorpagina's van kranten heeft gestaan en niet wekenlang trending was op sociale media.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

n=n werkt empowerend en bevrijdend voor mensen met hiv: ze nemen immers de juiste medicijnen. n=n gaat stigma tegen en dat leidt er hopelijk ook toe dat mensen die nu denken dat ignorance bliss is, zich durven laten testen. Bovenal staat n=n voor effectiviteit van medicatie. Het is een overwinning van wetenschap, die het verdient om van de daken geschreeuwd te worden, net zo lang tot iedereen het heeft gehoord. De campagne zal lopen tot eind 2018, maar jij weet het nu al.

De ene partner heeft hiv, de andere niet.