'Met je ogen dicht sta je, je wordt meegetrokken door gouden lichtjes die spiralen trekken in een diepe, donkere tunnel. Met ogen open is de tunnel verdwenen en sta je weer tussen de hete mensen, de dampende lijven. Je voelt hun aanwezigheid achter je, naast ze, ze omringen je zonder je aan te raken.' Het is 1992 en Nim danst in de iconische Berlijnse technoclub Walfisch, waar ze wordt opgetild door de beat en oplost in de ritmemachine. Ze is het hoofdpersonage uit Exces, de tweede roman van Bekkering die je meevoert langs Amsterdam, Londen, New York en Berlijn, waar Nim elektronische muziek leert kennen en zich ontwikkelt tot een onafhankelijke vrouw.
Zelf ontdekte Bekkering raven vrij laat, vertelt ze. 'Ik was vijfentwintig en realiseerde me later pas dat het samenviel met een verandering in de manier waarop ik leefde. Ik werd freelancer en kon mijn tijd vrijer indelen.' Maar, als ze heel eerlijk is, had ook haar kennismaking met drugs er iets mee te maken. Want raven en drugs, dat is een goed huwelijk. 'De grenzen tussen verschillende zintuigen vielen weg, ik ervoer muziek als iets heel ruimtelijks, als een architecturaal bouwwerk waarin ik me vrij kon bewegen. Ook de grenzen tussen mij en anderen verdwenen. Niet heel letterlijk en niet honderd procent, maar ik vond het heel bijzonder. Dat kan ook zonder drugs hoor, heb ik sindsdien gemerkt, maar het heeft me wel opengezet.'
Nu de maatregelen versoepeld zijn en de clubs hun deuren weer hebben geopend, zijn technoliefhebbers niet langer veroordeeld tot illegale raves. Ook Bekkering stond weer op de dansvloer. 'Het was heel normaal, gek genoeg. Als je naar een rave gaat, treed je een ander tijdsmoment binnen, een soort eeuwig heden dat heel uitgestrekt voelt.' Toch is niet alles als vanouds. 'Steden hadden een nachtcultuur opgebouwd die bijzonder en kwetsbaar is en die niet zomaar terugkeert. Overal zijn clubs dicht gegaan, die nog niet terug open zijn en veel dj's zijn werk gaan zoeken in een ander vakgebied. Er is wel geprobeerd om de community levend te houden, maar dat is heel moeilijk over zo'n lange periode.'