Al ons handelen is gericht op de toekomst, of zal in ieder geval gevolgen hebben in de toekomst. Niet alleen in positieve zin. Er zijn al tal van technologieën – denk aan de opwekking van kernenergie, asbest of alles dat CO2 uitstoot – die in de toekomst desastreuze gevolgen (kunnen) hebben. Wat als de toekomst terugschiet? Nolan draait de tijd om: hij maakt van de dader slachtoffer en andersom. Waarmee hij een gedachte op scherp zet: we dragen niet alleen verantwoordelijkheid voor het heden, maar ook voor de toekomst.
Dat er onder de warme, herkenbare deken van een spectaculaire blockbuster een boodschap verborgen zit, hoeft niet te verbazen. Nolans magnum opus Inception (2010) gaat over een team van 'droominbrekers'. Zij zetten bij hun slachtoffers een droom in scène (vaak opgebouwd uit voor hen vertrouwde elementen), om vervolgens via die droom een idee in hun brein te planten.
Een krachtige techniek die veel parallellen heeft met filmmaken: de regisseur plaatst de toeschouwer in een fictieve wereld (nu vrijwillig), waarin hij of zij wordt blootgesteld aan nieuwe ideeën.
Veelgehoorde kritiek op Tenet is dat de personages eendimensionaal zijn, schaakstukken om het plot voort te drijven, zonder enige emotionele diepgang. Daarnaast zou de film te veel leunen op James Bond-clichés, en zijn sommige conversaties wel erg grotesk ('Zoals ik het begrijp, proberen we de Derde Wereldoorlog te voorkomen.' - 'Nucleaire holocaust?' 'Nee, iets ergers.'). Maar volgens mij kan dat kunstmatige karakter maar één doel dienen: duidelijk maken dat de film een metafoor is, een collectieve droom, opgebouwd uit bekende elementen om je vertrouwd te laten voelen en ondertussen iets nieuws te vertellen. In dit geval: het weefsel van de tijd tussen heden en toekomst is heel anders, veel nauwer geknoopt dan je geneigd bent om te denken.