Geen enkele cultuur staat op zichzelf, bijna niemand heeft geen buurman. De wereldgeschiedenis laat zien dat we altijd in beweging zijn geweest en dat we elkaar alsmaar hebben beïnvloed. Daarbij is er voortdurend ongelijkheid in machtsverhoudingen geweest. Het kolonialisme was een gigantisch mondiaal spektakel, dat voor de één ongekende rijkdom betekende en voor de ander niet-aflatende uitbuiting. Verwijten van culturele appropriatie moeten in dat licht gezien worden.
Zulke bezwaren horen we vooral uit de mode- en showbizzhoek. Een bekend geval is de witte ontwerper Stella McCartney, die op de catwalk de blits maakte met Afrikaanse prints die zij liet dragen door al even witte modellen. Of witte filmmaker Wes Anderson die onder vuur kwam te liggen voor zijn Isle Of Dogs omdat het Japanners en hun cultuur zou exotiseren: zij worden niet ondertiteld en uiteindelijk redt een wit personage de samenleving. Een ander voorbeeld is de witte rapper Famke-Louise die haar haar strak liet invechten en er geen kwaad zag in dat zij deze tradioneel zwarte haarstijl van cornrows droeg. De term verwijst naar het overnemen (toe-eigenen) van bepaalde stijlelementen van een gemarginaliseerde groep door een geprivilegieerde groep.
Het is 'pronken met andermans veren', stelde Veerle Boekestijn in 2016 op OneWorld, in een artikel waarin ze meerdere voorbeelden noemt. Vaak gaat de oorspronkelijke culturele waarde van een stijl verloren ter meerdere eer en glorie van een westers bedrijf dat er dikke winst mee maakt. De toen 16-jarige actrice Amandla Stenberg legt het in een veel geciteerde video uit als: 'Er is sprake van appropriatie wanneer een bepaalde stijl leidt tot racistische generalisaties en stereotyperingen over de mensen die het bedachten, maar die modieus, cool of grappig wordt gevonden als geprivilegieerde mensen hem voor zichzelf gebruiken.'