Wat zijn 'werkelijkheid' en 'waarheid'? Hebben deze dingen waarde voor mij? De virtual-realityinstallatie Chalkroom van de Amerikaanse performancekunstenaar Laurie Anderson roept eeuwenoude vragen op. Maar wie in het kunstwerk gaat rondvliegen, vindt nieuwe antwoorden.
Half afwezig — drukke dag, afspraak over een halfuur — stap ik het hokje in Filmmuseum EYE in waar twee medewerkers mij nét iets te streng gebieden op een krukje te gaan zitten, waarna ze mij de gezichtsbril opdoen. Virtual reality. Wat een saaiheid, dacht ik. Ook al gaat het om de installatie Chalkroom van de gevierde Amerikaanse performancekunstenaar Laurie Anderson. Maar goed, we gaan het doen, iedereen praat erover, het is 'belangrijk' (not).
Angst. Dat is de eerste emotie. Wat in hemelsnaam?! Alles om mij heen is zwart met witte figuurtjes die als sterren in de nacht schijnen. Ik draai mijn hoofd en zie dat het gaat om woorden en tekeningen op 'schrijfborden' die 'muren' van 'kamers' vormen. Ik kan bewegen, merk ik. Sterker, ik kan vliegen. Het is gek: hoe hoger ik kom, hoe minder bang ik ben. Nu is de wereld realistisch: ik schiet zoals Neo in The Matrix voorbij wolkenkrabbers waarvan de ramen verlicht zijn. Mijn bestemming is de hemel. Stel dat ik die bereik…
Dan tikt iemand mij op de schouder. Het is een meisje. Een van de medewerkers die mij de bril op heeft gedaan. 'Je bent alleen maar aan het vliegen,' zegt ze, 'ga eens ergens stilzitten, anders is het zonde van je tijd.'
Het treft me dat haar opmerking, goedbedoeld, een betekenis heeft die niet alleen van toepassing is op hoe je Chalkroom het beste kan beleven. Of moet je zeggen: het beste kan ervaren? Wat is het verschil tussen een ervaring en een belevenis? Heb je iets meer aan de een dan aan de andere, is de een 'beter' dan de andere?
Tekst loopt door onder de video.