In de VS is een bestuurder van een Tesla dodelijk verongelukt. Speculaties over oorzaken wijzen naar het Autopilot systeem dat niet op een vrachtwagen zou hebben gereageerd. De bestuurder van de auto zou een film hebben zitten kijken. De Tesla Blame Game ging van start. Op de website van Tesla overheerst de juridische toon – je kunt van een beta versie van de techniek geen 100% betrouwbaarheid verwachten en de we hadden de bestuurder toch verteld om op te letten?

Techniek blijft feilbaar
In Nederland is inmiddels zo'n 5% van de auto's voorzien van systemen als Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Keeping Systems (LKS) , Automatic Emergency Braking (AEB) en Automated Parking. Deze leiden tot meer comfort en veiligheid en zullen al menig kopstaartbotsing of parkeerschade hebben voorkomen. Maar de discussie over het ongeval met de Tesla leert ons dat de techniek niet onfeilbaar is. En naarmate systemen de bestuurder meer uit handen (en voeten) nemen, wordt de verleiding groter om wat anders te gaan doen. De mens is niet goed in 'supervisory' control.

Samenspel tussen mens en auto
De komende jaren gaat de ontwikkeling van de techniek door en zullen steeds meer auto's er veiliger op worden. Maar er is er een nieuw ongevalstype bijgekomen dat zoveel mogelijk moet worden voorkomen. We zullen moeten komen tot een beter samenspel tussen mens en auto. Óf de mens blijft actief betrokken in de besturing van de auto (die helpt als het gevaarlijk of saai wordt), óf de mens is compleet ontzorgd passagier in eigen auto. Tot die tijd toch maar even sparen voor een auto met chauffeur. Of met het openbaar vervoer of taxi…