
Waarom we rouwen om Chandler Bing
Rouwen om iemand die je niet kent? Dat komt door de parasociale relaties die we opbouwen met mediakarakters, legt emotie- en mediaonderzoeker Monique Timmers uit.
25 resultaten
Rouwen om iemand die je niet kent? Dat komt door de parasociale relaties die we opbouwen met mediakarakters, legt emotie- en mediaonderzoeker Monique Timmers uit.
In een wereld waarin we steeds meer op elkaar denken te gaan lijken, zoekt programmamaker Stef Biemans juist naar het unieke van een mens. Maar hoe zorg je ervoor dat het beeld dat je van de ander schetst, integer is? We spraken de prijswinnende maker van onder meer het HUMAN-programma Metropolis over ethische codes, en het boek dat je nu moet lezen.
We reflecteren graag op de Nederlandse cultuur. Individualistisch, gezellig, vrijgevochten. Vaak gaat het dan over seks. In die zin is het logisch dat media regelmatig de vraag stellen of we niet verpreutsen. Dat gebeurt ook in de HUMAN-serie Naakt!.
Wie onderzoek doet naar het kwantummeetprobleem moet een goed verhaal hebben om aan niet-bèta's uit te leggen wat dat ongeveer inhoudt. Sociaalwetenschappers zitten met een ander probleem. Als zij zich in het publieke debat mengen, treffen ze allemaal mensen die eveneens geen kennis van hun vakgebied hebben, maar wel een mening over hun onderwerpen.
What a time to be alive voor een mediawetenschapper die vakken doceert over mediadiversiteit en representatie. Hoewel Reza Kartosen-Wong al 25 jaar best veel om handen heeft. We spraken de universitair docent, publicist en kinderboekenschrijver over de publieke omroep, de toeslagenaffaire en anti-Aziatisch racisme. En hij vertelt welk boek je nu moet lezen.
Instagram lijkt een onmogelijke plek voor feminisme. De app draait om beeld, liefst van jezelf en liefst het mooist mogelijk. Dat is niet gemakkelijk te rijmen met activisme. Toch weten feministen er een grote schare volgers op te bouwen, dankzij een lastige balanceeract.
De coronademonstranten zijn in de ogen van de rest van de bevolking misleid en opgejut, zielige slachtoffers van nepnieuws en desinformatie. Maar het is te makkelijk om de schuld bij de media neer te leggen, volgens sociaalwetenschapper Linda Duits.
Na een flinke schare mediawetenschappers, zijn de laatste tijd ook overheden en techreuzen doordrongen van het risico van hoaxes en deep fakes voor democratie en verdienmodellen. In de afgelopen maanden, waarin het nieuws beheerst werd door COVID19 en de Amerikaanse verkiezingen, werd duidelijk hoe belangrijk betrouwbare informatie is. Maar zit de angel van 'the fake' wel enkel in misleiding?
'In het echt minder ijdel', omschrijft ze zichzelf op haar Instagram: journalist en filosoof Doortje Smithuijsen. En bestand tegen de verlokkingen van de spiegel moest ze ook wel zijn, toen ze een jaar lang in de wereld van influencers dook. Wat voor samenleving spoort mensen aan zich om te vormen tot online reclamezuilen?
Alle topsport ligt stil, en toch is er nog elke dag genoeg sportnieuws om een sportjournaal mee te vullen. Experts riskeren lijf en leden om bij Studio Sport aan te schuiven om over lege circuits en lege stadions te praten. De media kunnen niet zonder sport, en daar verandert corona niets aan.
Madeleijn van den Nieuwenhuizen is een fervent mediacriticus. Op haar populaire Instagramaccount Zeikschrift wijst ze haar volgers op Nederlandse mediamissers, stereotypering, misinformatie en diversiteitsvraagstukken. Aan Human vertelt ze wat haar opvalt in de media tijdens de coronacrisis en tipt ze leesvoer (te winnen via de vriendenactie).
Deze week moedigt de NPO jongeren aan hun psychische problemen op te biechten. Want stel je toch eens voor dat een nieuwe generatie zich onttrekt aan de confessiecultuur waarin we al tijden leven, stelt Linda Duits vragen bij de #openup-week van NPO 3 FM.
Het leeuwendeel van deepfakes die online staan is pornografisch. Niet zo gek, want vraag creëert aanbod. Moet je je nu zorgen maken dat kwaadwillenden een namaakpornovideo van je maken?
Een gewapende inbraak, die ook nog eens in de doofpot zou belanden. De zoon van Femke Halsema, en daarmee de burgemeester zelf, is breed in het nieuws. Daan Doesborgh zet alle misvattingen op een rij.
De afgelopen decennia heeft er een ware invasie van beelden plaatsgevonden in ons dagelijks leven. Onze cultuur is een digitale beeldcultuur geworden. Dit heeft ook een schaduwzijde.
Audio is een prachtig medium dat mensen volledig mee kan sleuren naar een andere wereld. Toch laat de belabberde uitvoering van de radiocampagne Radio Raakt precies zien waarom er steeds minder mensen naar de radio luisteren.
25 resultaten