In Brainwash, een nieuwe podcast van Human, interviewen afwisselend Floortje Smit en Johan Fretz denkers en makers aan de hand van muziek. Welke nummers zijn vormend geweest voor hun denken? Deze keer actrice en theatermaker Bodil de la Parra. Abonneer je op de podcast via Apple, Spotify, of RSS-feed.

'We hebben al een zwart meisje', kreeg je te horen toen je aan het begin van je carrière auditie wilde doen.
'In die tijd, begin jaren 90, was het gebruikelijk dat mensen voor audities werden benaderd. Een vriendin vertelde dat ze gevraagd was voor een auditie voor een serie, waarna ik het castingbureau belde om te vragen of ik daar ook voor langs mocht komen. Toen zei de casting director letterlijk: 'We hebben al een pikzwart meisje, dus het lijkt me niet slim om jou daar ook voor te vragen.' Ik dacht nog: 'Ik ben toch helemaal niet zwart?' Mijn moeder is Chinees-Indonesisch en mijn vader is Surinaams met Joods-Portugese-Creools-Indiase roots (leg dat maar eens uit). Als moxy, gemixte, kon ik eigenlijk overal voor doorgaan, en dit confronteerde me ineens met mijn kleur.'

Wat deed dat met je?
'Er zitten twee kanten aan. Aan de ene kant kan je denken dat je nog niet een actrice bent die zomaar in iedere huid kan kruipen. Maar aan de andere kant had ik in die tijd ook veel werk als actrice in trainingsprogramma's, waar ik vaak als enige gekleurde de rol van overvaller kreeg. Daar werd ik eigenlijk een beetje misselijk van. Al vrij snel kon ik stage lopen bij het Amsterdamse Bos waar ik voor de hoofdrollen werd uitgekozen. Dat was tof, omdat ik grote rollen kon spelen zonder dat er naar mijn kleur werd gekeken.'

Zijn de tijden inmiddels veranderd?
'Ja. De Amerikaanse voorstelling Hamilton is een musical met een volledig zwarte cast. Het is van grote betekenis om een verhaal over de founding fathers van Amerika in deze tijd te vertellen met een zwarte cast. Het is een zinderende musical met hiphopinvloeden. Ik heb hem vorig jaar in Londen gezien, maar beluister de muziek al sinds het is uitgekomen in 2016. Dus toen ik in de zaal zat, kende ik alle nummers uit mijn hoofd, en ik was verre van de enige. Het geniale brein achter de musical Alexander Hamilton is Lin-Manuel Miranda, die er zeven jaar over heeft gedaan om het te maken.'

Het is begonnen bij een spoken word-avond in het Witte Huis van Obama in 2009.
'Ja. Daar zong Miranda helemaal in zijn eentje het openingsnummer Alexander Hamilton, waarin alle karakters de revue passeren en zichzelf introduceren. Miranda wilde een rapmusical maken – en de meeste rappers zijn zwart, dus het ligt voor de hand om met een zwarte cast te werken. De musical is in 2015 uitgekomen, off-Broadway begonnen, maar is al snel heel groot geworden en heeft grote prijzen zoals de Tony Awards gewonnen. Het is geniaal: modern met klassieke aspecten.

'Met het lezen van Hamiltons biografie ontdekte Miranda dat Alexander Hamilton uit de Cariben kwam en dus een immigrant was. Zo is Miranda op het idee gekomen om ook George Washington door een zwart persoon te laten spelen. Het is heel verfrissend en de acteurs zijn stuk voor stuk onwaarschijnlijk goed.'

President Obama groet de cast van Hamilton, juli 2015

Heeft het extra lading gekregen in het huidige tijdperk?
'Ja. Het is in het Obama-tijdperk geschreven, die Miranda in het Witte Huis heeft ontvangen en ook naar de voorstelling is geweest. Het stemt treurig dat we met Trump weer een andere kant op bewegen. Maar de manier waarop Miranda terug is gegaan naar de geschiedenis uit de 17e eeuw en de verschillende personages een leven heeft gegeven, blijft heel inspirerend.'