Ik heb mijn zorgverzekering collectief afgesloten, via mijn sportclub. Daarmee bespaar ik 10 procent op de premie. Slim, constateerde ik tevreden toen ik twee jaar geleden overstapte naar mijn huidige zorgverzekeraar. Maar deze beslissing is toch niet slim geweest, blijkt nu. Zorgverzekeraars misleiden hun klanten, zo hoorden we vorige week. Onder het mom van collectief inkoopvoordeel geven ze specifieke groepen, zoals mijn sportclub, korting, en tegelijkertijd verhogen ze de oorspronkelijke premie. Bovendien is de collectieve verzekering identiek aan de gewone verzekering die zonder korting wordt aangeboden.
Ik ben niet de enige die gretig gebruik maakt van de nepkorting. Twee op de drie Nederlanders vallen voor dit soort aanbiedingen en hebben niet in de gaten dat ze een sigaar uit eigen doos krijgen. Daarom heeft zorgminister Bruno Bruins nu ingegrepen: zorgverzekeraars mogen collectieve verzekeringen niet langer gebruiken als marketinginstrument en de Nederlandse Zorgautoriteit gaat streng controleren of zorgverzekeraars de juiste informatie beschikbaar stellen voor klanten.
Tekst loopt door onder de afbeelding.