Leg eens uit?
'Op het moment dat je in een maatschappij leeft die vrije keuze en maakbaarheid heeft gebombardeerd tot haar religie, wordt het voor burgers moeilijk te erkennen dat ze onderdeel zijn van een systeem dat voor hen denkt en voor hen keuzes maakt, en patronen oplegt. Dat legt het boek vooral heel goed bloot.
Voor veel mensen die in het hyperkapitalistische systeem zitten, voelt productiviteit, efficiënt zijn, als de zingeving in hun leven, als een intuïtief verlangen. Met als gevolg zelfkastijding wanneer ze niet genoeg uren hebben gemaakt – luie lanterfanter! Maar die gevoelens zijn niet inherent aan de menselijke natuur, ze zijn grotendeels het gevolg van een kapitalistisch neoliberaal systeem dat productiviteit koppelt aan geluk en succes.
Op het moment dat je gelooft dat je leeft in een maatschappij van individualiteit, vrije keuze en maakbaarheid, dan ontken je de vormende krachten van het economische systeem. Dat klinkt enorm groots en abstract, maar in haar boek maakt Tolentino dat dus heel mooi duidelijk met illustraties en referenties naar memes.'
Waarom zou je dit boek juist in de huidige coronatijd moeten lezen?
'De coronacrisis legt heel goed bloot hoe diep sociaal-economische ongelijkheden liggen. Op allerlei manieren zie je hoe de groeiende ongelijkheden van de afgelopen decennia zich in tijden van crisis supersnel manifesteren.
Dit boek reflecteert op de verschillende uitwassen van het systeem dat deze ongelijkheden decennialang heeft vergroot. Wat het boek ook laat zien, is hoe we aan de ene kant bewuster en maatschappijkritischer zijn geworden, en tegelijkertijd onze energie steken in digitale manifestatie in plaats van real life actie.
Tolentino is 30, en ik ben 28, en wij behoren tot een generatie die is opgegroeid met een idee van stabiliteit. Binnen de EU is er geen oorlog, economisch gaat het relatief goed, mijn ouders hadden het beter dan hun ouders. De blauwdruk van mijn leven had er één van stabiliteit moeten zijn, volgens verwachtingen van de jaren negentig. Oorlog: nee joh. Democratie: stabiel. Economie: stabiel. VK bij de EU: tuurlijk. In dat script stond bijvoorbeld niet dat een reality-tv host en vrouwenaanrander de president van Amerika zou worden.
Dus op allerlei manieren is het geloof in stabiliteit, en in de instituties die moesten zorgdragen voor deze stabiliteit, de afgelopen paar jaar enorm geërodeerd. Het boek gaat eigenlijk over de verkruimeling van het geloof in die stabiliteit. Spiegeldoolhof is dus zeer urgent.'
Als je een deel uit het boek moet uitlichten dat je extra interessant of opvallend vond, welk deel is dat dan?
'Dat is het essay 'The I in the Internet'. Dat gaat over het effect van sociale media op politiek engagement. Tolentino stelt dat het heel gemakkelijk is geworden om je politiek uit te spreken op sociale media, maar dat we dat te vaak verwarren met daadwerkelijke actie. We verwachten van elkaar dat we onze politieke positie kenbaar maken – en wantrouwen elkaar wanneer we dat niet expliciet doen – maar zijn daarnaast minder bezig met fysiek de straat opgaan of een initiatief starten.
Ik vind dat interessant, ook met betrekking tot mijn eigen Instagram-account. Ik blijf mezelf ook afvragen hoe ik ervoor kan zorgen dat het niet alleen een papieren tijger is. Daarom is het belangrijk voor me dat niet alleen maar mensen me volgen die het toch al met me eens waren, maar ook hoofdredacteuren, journalisten, en mensen van allerlei maatschappelijk pluimage.
Om diezelfde reden vind ik het ook belangrijk om dingen te doen die niet digitaal zijn, om het buiten de digitale wereld te zoeken, zoals meelopen in de Women's March en daar spreken, of proberen om een standbeeld voor oud-politica Corry Tendeloo op te richten, of te discussiëren over welke verhalen we afdrukken in onderwijsgeschiedenisboeken.'
meer weten? Win een exemplaar van
Spiegeldoolhof
Onder vrienden van Human verloten we vijf exemplaren van Spiegeldoolhof. Check de winactie hier. Reageer vóór 22 mei 2020 om kans te maken!