Trailer Ace in the Hole (1951) van regisseur Billy Wilder.
Dat de gang van zaken rond de reddingsoperatie in Thailand nu niet live op televisie wordt uitgezonden, zegt niets. En ook alles: anders dan destijds hebben de 'grottenjongens' — de term gebruikt door zowel populaire als kwaliteitskranten — serieuze concurrentie, onder meer: 'Redden puppy gaat viraal'; 'Rutte onderbreekt Trump'; 'Chris Froome: dit moet je weten'; en 'Putdekselprutsers halen bakzeil', om maar een greep te geven uit de meest bekeken filmpjes op de website van De Telegraaf.
Bovendien, grote dagbladen als The Guardian gebruiken in hun dekking van het event wél een live feed: verslaggevers ter plekke verzorgen rechtstreeks updates via sociale media.
Zo komt iedereen aan zijn trekken terwijl de jongens in de grot in levensgevaar verkeren: de internationale media krijgen clicks en likes en paginabezoeken, het publiek krijgt zijn verhaal.
De titel van Wilders film zegt alles: de uitdrukking 'ace in the hole' is afkomstig van het pokerspel, wijzend naar het achterhouden van een troef totdat het moment zich voordoet waarop je er maximaal van kunt profiteren.
Maar is dat nou zo erg: opgaan in het drama van de 'grottenjongens'? Het lijkt zo onschuldig, alsof je een spannend boek leest of een film ziet, compleet met de belofte van verlossing voor de personages en voor jezelf.
Wilder ontmaskert deze gedachtegang. Bij hem is die vooral hypocriet. Aan het einde van zijn film, wanneer het slachtoffer overlijdt, keert iedereen weer huiswaarts, zonder zich een moment verder te bekommeren over de gevolgen van de tragedie voor de familie van de man die is omgekomen.
Wilder zegt dus met zijn film: jullie aandacht is nep, moreel zijn jullie even corrupt als de verslaggever die het verhaal verkoopt voor eigen gewin.
Eigenlijk is de situatie nu veel erger dan in de jaren vijftig toen Wilder zijn film maakte. Anders dan destijds heb je geen keus; het is niet meer mogelijk te ontkomen aan de nieuwsdekking. Via social media, in kranten, in journaals — overal duiken de grottenjongens op. Dat er ook nog sprake is van een spanningsboog en een race tegen de klok geeft het nieuws bovendien een narratief karakter, wat een extra element van verleiding schept naast de sensationele feiten.
Wat te doen? Het water staat ook ons aan de lippen als het gaat om het formuleren van een reactie die recht doet aan onze eigen menselijkheid in de storm van moderne media die dagelijks over ons heen raast. Misschien is bewust worden van de wrange werking van de mediamechaniek een begin. Immers, bij iedere YouTube-video van een auto-ongeluk of een kat in nood of een handgemeen op straat profiteert iemand van het feit dat je kijkt — terwijl het toch echt om mensen van vlees en bloed gaat.
Dit zijn allemaal human interest stories, zoals het genre in de journalistiek heet. Als we ons focussen op wat dat in werkelijkheid inhoudt — human interest, het menselijke — zijn we misschien een stapje verder. Dat is, denk ik, wat Billy Wilder beoogde toen hij deze film maakte. Daar hebben de Thaise jongens wat aan: dat we ze niet zien als personages in een fijn verhaal. Maar als echte mensen.
Het Billy Wilder-zomerprogramma Sweet & Sour, met de digitale restauratie van Ace in the Hole, is van 5 juli t/m 5 september te zien in EYE Filmmuseum en in bioscopen in het hele land.