Dit is hoe Silicon Valley jouw tijd opslokt
Digitale innovaties beloven vrijheid. Communiceren met wie en wanneer je wilt, een taxi te allen tijden, feilloze navigatie, ook daar waar je nog nooit geweest bent, de kennis der mensheid at your fingertips. Maar die digitale dromen verworden steevast tot digitale dwang. Silicon Valley maakt zijn belofte niet waar.
Op het eerste gezicht scheppen digitale innovaties nieuwe mogelijkheden: je kan slimmer reizen, sneller daten, meer informatie ophalen, betere wijnen kiezen voor je vriendendiner; Spotify draait voor jou de nieuwste liedjes erbij. Beter tools voor de dagelijkse opgaven. Je boekt een plus.
Maar die digitale innovaties verliezen hun kracht zodra iedereen erover beschikt. Sinds Photoshop is geen profielfoto meer mooi genoeg. Als jouw ouders weten dat je hun appje gelezen hebt, moet je wel terugschrijven. 's Avonds werkmail bijwerken is geen keuze meer maar een plicht. Jouw restaurantkeuzes maken geen indruk meer sinds je die van Yelp kunt plukken. En de nieuwste hotspot voor nachtvermaak is binnen een half uur bij heel Facebook bekend.
Digitale innovaties en nieuwe mogelijkheden verhogen de meetlat voor wat van jou verwacht wordt — door anderen, en door jezelf. Mensen zijn sociale dieren, en succes betekent meestal anderen een stapje voor te zijn. Als iedereen dezelfde tools heeft, ben je terug bij af — én veel tijd en energie kwijt om ze allemaal bij te houden.
Sterker nog, er is geen excuus meer voor een vergeten verjaardag als Google je ongevraagd herinnert, geen excuus voor een slecht restaurant, geen excuus voor een onvoorziene file. Die digitale innovaties worden tot digitale dwang. Als de volgende keer een verlossende uitvinding wordt aangeprezen - Wifi in het vliegtuig, of de zelfrijdende auto - denk maar niet dat je dan een potje kan gamen of dutten. Dat wordt werken en je social cloud bijhouden. Het moet, puur omdat het kan.
Nu je er toch bent…
…hebben we een verzoek. Steeds meer mensen lezen de artikelen op brainwash.nl, zijn geabonneerd op onze nieuwsbrief en podcast, kijken en luisteren naar onze programma’s op radio en televisie. Brainwash behandelt de grote vragen van nu. Om dat te kunnen blijven doen, hebben we jouw steun nodig.
We leven in een tijd van extremen. Een tijd waarin media vooral oog hebben voor tegenstellingen en conflict, terwijl de werkelijkheid vaak veel genuanceerder is. Brainwash helpt je om je kaders zelf in te kleuren. We geven geen pasklare antwoorden, maar onverwachte inzichten en vooral veel stof tot nadenken.
Brainwash is onderdeel van omroep Human. Zonder Human, geen brainwash.nl, geen nieuwsbrief, geen podcast, geen… Nou ja, je krijgt het idee. Word dus nu vriend van Human, dat kan al vanaf 7,50 euro per jaar − het duurt maar een paar minuten. Dankjewel!
Ja, ik word vriend van Human
Technologie staat tussen ons en de werkelijkheid in
