Meer brainwash: Over De denkers Radio Televisie Festival
Human Brainwash Podium voor verrassende ideeën
Menu
  • Trending
  • #Natuur & Milieu
  • #Liefde & Seks
  • #Kunst & Cultuur
  • #Filosofie
  • #racisme
  • #talks
Spring naar zoekresultaten
Toon filters
Categorie
Type
  • #Trending
  • #Natuur & Milieu
  • #Liefde & Seks
  • #Kunst & Cultuur
  • #Filosofie
  • #racisme
  • #talks
  • Meer brainwash
  • Over
  • De denkers
  • Radio
  • Televisie
  • Festival

Log in

Log in voor de meest verrassende ideeën voor hedendaagse vraagstukken.

doorgaan met facebook of
#psychologie

Hoe nudging je gedrag stuurt met bedrog en manipulatie

Gedragsbeïnvloeding is niets nieuws. Subsidies, verkeersboetes en het strafrecht zijn onderdeel van oude strategieën om gedrag aan te moedigen of tegen te gaan. Maar onderzoek in de gedragswetenschappen heeft de manipulatie van wat je denkt en doet steeds effectiever gemaakt. Politici, verkopers, lobbyisten: ze maken allemaal graag gebruik van deze sneaky kennis waarmee ze je kunnen sturen, vaak zonder dat je je daar bewust van bent. Volgens filosoof James Garvey is het tijd dat we ons verzetten tegen de industrie van verleiding.

Stefan van der Stigchel — 4 jaar geleden
  • deel
  • tweet
  • app
  • link

"Nudging is een hype. Bij een hype passen ook uitwassen: twijfelachtige bevindingen uit de cognitieve psychologie worden uit hun verband gehaald om grote theorieën op te tuigen."
  • deel dit
  • tweet dit

Volgens velen zitten we momenteel middenin een revolutie van nudging: het gedrag van mensen (en dan vooral in de rol als consument) onbewust beïnvloeden. Door de juiste manipulaties zouden we mensen kunnen verleiden tot het maken van andere keuzes.

Nudging wordt zelfs gerelateerd aan de Brexit en de overwinning van Trump. Mensen worden zo gemanipuleerd dat ze de eigen principes uit het oog verliezen. Het is een hype: zelfs bij ministeries zijn er speciale units actief die zich bezighouden met nudging van burgers. Bij een hype passen ook uitwassen: subtiele en twijfelachtige bevindingen uit de cognitieve psychologie worden uit hun verband gehaald en gebruikt om grote theorieën op te tuigen: zo zouden we bijvoorbeeld geneigd zijn tot conservatieve politieke denkbeelden als we in de nabijheid van vloeibaar handzeep zijn.

Experimentele en sociale psychologie zijn prachtige vakgebieden, maar staan dergelijke algemene uitspraken niet toe. Dit zijn bevindingen in zeer gecontroleerde omgevingen, waarvan de effecten klein zijn en soms zelfs niet repliceerbaar. Het is nog maar de vraag of dergelijke bevindingen, als ze al te repliceren zijn, generaliseren naar de wereld buiten het laboratorium; een wereld waarin de omstandigheden niet te controleren zijn en allerlei andere invloeden (zoals de context) de effecten teniet kunnen doen.

Dit is niet erg; zo werkt wetenschap. Wetenschap verliest zijn geloofwaardigheid pas als dit soort subtiele bevindingen worden gebruikt door reclamemakers en boekenverkopers om geld mee te verdienen. Dat is pas nudging in optima forma.

Nu je er toch bent…

…hebben we een verzoek. Steeds meer mensen lezen de artikelen op brainwash.nl, zijn geabonneerd op onze nieuwsbrief en podcast, kijken en luisteren naar onze programma’s op radio en televisie. Brainwash behandelt de grote vragen van nu. Om dat te kunnen blijven doen, hebben we jouw steun nodig.

We leven in een tijd van extremen. Een tijd waarin media vooral oog hebben voor tegenstellingen en conflict, terwijl de werkelijkheid vaak veel genuanceerder is. Brainwash helpt je om je kaders zelf in te kleuren. We geven geen pasklare antwoorden, maar onverwachte inzichten en vooral veel stof tot nadenken.

Brainwash is onderdeel van omroep Human. Zonder Human, geen brainwash.nl, geen nieuwsbrief, geen podcast, geen… Nou ja, je krijgt het idee. Word dus nu vriend van Human, dat kan al vanaf 7,50 euro per jaar − het duurt maar een paar minuten. Dankjewel!

Ja, ik word vriend van Human
avatar
Stefan van der Stigchel

Experimenteel Psycholoog

  • deel
  • tweet
  • app
  • link
Kom naar Brainwash Weekend: Collective Loneliness

Kom naar Brainwash Weekend: Collective Loneliness

Eenzaamheid is het thema van het Brainwash Weekend: Collective Loneliness op 28 februari.

informatie en kaarten

Stay connected! Het beste van brainwash.nl wekelijks in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief.